Denna webbsida innehåller information om alkoholdrycker. För att besöka denna webbplats måste du vara 25 år eller äldre.
Nyheter
De senaste nyheterna direkt från Kopparberg.
Medelhavet
I dessa länder har vi funnits länge, det var här vi startade upp med vår export, och de är och har varit väldigt viktiga för oss. Visserligen har vi försäljning året om i området, men det är från mitten av maj till mitten av augusti som det är högsäsong i länder som t.ex. Cypern, Grekland, Italien, Malta och Spanien.
Att vi har en så stark försäljning i dessa länder beror på att vår försäljning till stor del är koncentrerad till turistområdena. Marknaden skiljer sig en hel del mellan länderna runt Medelhavet. På Cypern har vi försäljning på en ö, i Grekland på 40 öar, där t.ex. Rhodos, Kreta och Kos hör till de stora, men vi finns även på massa små öar och alla är de lika viktiga.
Den här tiden på året är alltid lika spännande, för det är då vi ser hur vi får ut våra varumärken. För bara vi får ut våra produkter, då köper kunderna dem och det gör givetvis våra distributörer glada.
Jag vet inte hur många öar jag själv varit ute på, men det är inte många gånger som jag behövt bli besviken.
En rolig sak som hände förra året var att ett svenskt par hörde av sig. De hade varit ute och båtluffat i den grekiska övärlden och kommit till en jätteliten ö. Där fanns i stort sett bara en bar och där hade de hittat vår cider. Så tillgängligheten på våra produkter är det verkligen inget fel på.
Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Kallelse till Årsstämma
Aktieägarna i Kopparbergs Bryggeri AB kallas härmed till årsstämma, tisdagen den 27 maj 2014 i Kopparberg, Klotenvägen 1. Inregistrering till årsstämman börjar kl. 13.00. Årsstämman hålles kl. 13.30. Direkt efter årsstämman sker en rundvandring i bryggeriet.
Alkoholskatterna inom EU
Självfallet passade jag på att tillsammans med ledningen besöka några av våra kunder. Att sitta med kunder och diskutera vår försäljning är något av det bästa jag vet.
För övrigt har Finland samma problem med alkoholskatten som vi i Sverige. En stor del av alkoholen köps in utomlands, och för Finlands del köps den i Estland.
Det är en svår fråga hur man skall tackla detta problem. Skall man lägga fokus på att sälja till Estland och som de i Finland sedan kan köpa på taxfree eller skall man bygga upp starkt i Finland. Jag tycker inte om att skatterna skall få styra var man köper sin alkohol. Alkoholskatterna varierar enormt i Europa. Inom EU finns endast minimiskatter fastlagda. Det har blivit dags för våra politiker att sätta ner foten och se till att vi får samma skatt i alla EU-länder. Hur hög eller låg den blir är inte det väsentliga, utan att det blir rättvist.
Trevlig helg och glad påsk!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Öppet hus närmar sig
Så här är det inplanerat i dagsläget:
Portarna öppnas för alla kl.15.00 och självklart kommer alla att bli bjudna på något att äta och dricka.
Vi kommer att berätta om hur de 20-åren varit, så att alla får ta del av vår fantastiska resa.
Vi kommer även att ha lite småaktiviteter runtomkring bryggeriet och självfallet visa upp det och vad vi åstadkommit.
Jag skulle tippa på att det för de mest intresserade tar ett par timmar.
I och med att vi bjuder in kunder, leverantörer, samarbetspartners och allmänheten så hoppas jag verkligen att vi skall få uppemot 300-400 besökare. Alla som kommer får även en jubileumsgåva och alla som föranmäler sig är garanterade denna. Föranmälan blir även en liten fingervisning för hur mycket folk vi kan förvänta oss.
Jag hoppas givetvis även på långväga besökare, då det här kommer att bli ett minne för livet!
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Dryckesmässa i Barcelona
Jag valde att lägga mötet i Barcelona så att de samtidigt kunde passa på att besöka den stora mat- och dryckesmässan Alimentaria.
Alimentaria är för övrigt en mässa som vi själva varit utställare på ett antal gånger, men inte denna.
Mässan är mycket bra på mat och även hyfsat bra på vin (tror jag) men vad det gäller övrig dryck, så som öl och cider som vi jobbar med, blir de bara sämre och sämre. Utställarna inom denna kategori blir allt färre, så det här är något som arrangörerna måst ta tag i.
Annars hade vi två väldigt bra dagar fyllda med en oerhörd framtidstro och diskussioner om hur vi kan och skall bygga vidare på vår succé i dessa länder. Det vi hittills gjort är nämligen bara början och det finns oerhört mycket kvar att göra.
Det är väldigt roligt att våra distributörer brinner så för våra produkter och har en så stark tro på dem och oss. De är positiva, vill och ser möjligheterna att fortsätta utvecklas. Dessa dagar i Barcelona har varit riktigt bra och kanske var det bra att dryckesutbudet var så dålig på mässan…För desto mer tid fick vi med våra distributörer.
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Öppet Hus 26 maj
Jag har även fått frågan om detta gäller alla. När vi startade upp bryggeriet för 20 år sedan var en av våra första slogans: ”Hela Sveriges Bryggeri” och självklart är alla välkomna. Jag återkommer lite längre fram med mer fakta, så att alla som kommer skall få en oförglömlig upplevelse och verkligen kunna förstå vad som verkligen hänt under dessa 20 år.
Vår resa från ett nedlagt bryggeri till att idag leverera våra produkter till de bästa restaurangerna runtom i världen.
Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Vi firar 20 år
Nu exakt 20 år senare är det (vad jag tror) ett av världens mest blomstrande bryggerier. För att fira detta kommer vi att ha öppet hus på bryggeriet måndagen den 26 maj. Jag kommer att återkomma med programmet, så fort det är klart. Jag vet att teamet bakom denna dag jobbar stenhårt med att göra detta till en riktigt trevlig och intressant tillställning.
Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Svart och guld
Jag kommer ihåg hur vår dåvarande designer Göran Larsson sa till mig: Peter, lova mig nu att du inte ändrar, utan alltid håller dig till svart och guld! Och nu nästan 20 år senare har vi faktiskt lyckats hålla samma linje på vår ciderlogga. Det har inte varit lätt kan jag lova, eftersom det hela tiden funnits folk som legat på och kommit med diverse nya förslag på hur vi skall göra om loggan. Allt från att ta fram den i en annan färgställning till att modernisera den.
När man tänker på det idag så är jag övertygad om att vi gjort rätt då valt att hålla samma linje vad det gäller vår logga. För det är nog en av många anledningar till att vi i de flesta mätningar får en hög igenkänning på vår logga. I många mätningar kommer det faktiskt fram att folk tycker att just svart och guld kännetecknar svensk cider.
Så en av de saker som jag är mest stolt över är att jag och mitt marknadsteam stått på oss och inte ändrat.
Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Ricky's IPA i England
Som jag nämnde förra veckan så är det ett av våra Craft Beer, Ricky’s IPA, som han valt att brygga. Under festivalen är den omdöpt till Zeunerts IPA. Festivalen är en Real Ale Festival och anordnas av en av de största pubkedjorna i England. Bifogat kan ni läsa mer om festivalen och vår bryggmästare. Vi är med, men även många andra intressanta bryggerier.
Om ni har möjlighet att besöka festivalen, så pågår den 28 mars – 13 april över hela England och jag kan garantera att ni kommer att bli nöjda.
Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri
Zeunerts Craft Beer
Tillverkningen är ett genuint hantverk och råvarorna är noga utvalda. För att stärka varumärket ytterligare är vår bryggmästare för tillfället på ett bryggeri i England. Där brygger han vårt öl inför en ölfestival som hålls till våren. Bryggmästare från hela världen kommer då dit och brygger sin egen öl.
Vi har valt att brygga en engelsk variant av Rickys IPA. Den bryggs som en traditionell Ale, men är kraftigt humlad enligt traditionen med IPA.
Självklart skall det bli väldigt intressant att se hur engelsmännen tar emot den, men dessutom är det här viktigt för vår produktutveckling.
Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB