Denna webbsida innehåller information om alkoholdrycker. För att besöka denna webbplats måste du vara 25 år eller äldre.
Nyheter
De senaste nyheterna direkt från Kopparberg.
Årets entreprenör.
Jag har inte hunnit vara med på delfinalerna där vi valts ut. Till exempel när delfinalen i Örebro, där jag gick vidare ifrån, gick av stapeln då var jag iväg på ett möte med den internationella ciderföreningen, i vilken jag sitter som ordförande.
Jag visste att det skulle vara mycket folk på tillställningen och att den skulle hålla i Stockholm, men så mycket mer hade jag inte hunnit sätta mig in i. Men att det skulle vara så mycket folk hade jag inte kunnat tro och framförallt att det att det skulle bli väldigt mycket intervjuer hade jag missat. Därav att man blev väldigt spontan i dessa intervjuer.
Men den känsla, när jag efter några timmar i ett fullsatt statshus med en stämning som under Nobelmiddagen, under själva huvudmiddagen i Blå Hallen fick gå upp inför 750 personer för att ta emot priset, det går inte riktigt att beskriva, utan det liknade mer något som jag tidigare bara sett på tv. Känslan är obeskrivlig, men jag hoppas att ni alla får uppleva den någon gång.
Och dem som jag skall tacka för att jag fick vara där är alla medarbetare, för utan dem hade jag aldrig nått dit. Så man kan lugnt säga att det här var resultatet av ett oerhört bra teamwork.
Lite kuriosa i sammanhanget är att jag faktiskt även denna gång var dubbelbokad, så en av våra största distributörer på exportmarknaden fick snällt följa med under hela tillställningen och gladare distributör har jag då aldrig sett. Han talade om för mig att det var det intressantaste och mest omtumlande mötet han någonsin varit på.
Kanske det är just det här som kännetecknar Kopparbergs, att vad som än händer så tänker vi i första hand på våra kunder.
Ni som är intresserade av att se ett litet axplock från tillställningen kan klicka på länken nedan.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/peter-bronsman-blev-entrepreneur-of-the-year_7898434.svd
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Systembolagets försäljningsstatistik 2012.
Börjar man med ciderförsäljningen så är vi ohotade med vår Kopparberg Päroncider 7,0 %, som extra krydda är vår Naked Apple nummer ett inom det torra segmentet.
När man sedan tittar på öl så är Sofiero Original för tionde året i rad det överlägset mest sålda ölet.
På tionde plats hittar man vår Sofiero Guld 7,5 % och på en femtonde plats Fagerhult.
Det betyder att vi har tre öl inom femton i topp och det måste man vara stolt över. För man skall komma ihåg att vi har minst varumärken, av de stora bryggerierna, inne på Systembolaget. Det här gör en på väldigt bra humör, för de produkter vi lanserar är väldigt omtyckta av konsumenterna.
Så att vi kan brygga och jäsa på våra bryggerier råder det ingen tvekan om!
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Denna vecka har jag varit uppe på bryggeriet i Kopparberg.
Jag har räknat ut att jag åkt sträckan mer än 1000 gånger, så visst kan man tycka att man borde bli trött på alla de timmar man tillbringat i bilen. Visst har jag tillbringat en del av den tiden i telefon, men mest har jag faktiskt tänkt. Jag har då även insett att varje gång man lämnar ett möte, inte då bara på bryggeriet, utan vilket som helst, då skall man sammanfatta det för sig själv efteråt och tänka till, för det utvecklar. Så mina resor till och från bryggeriet har nog utvecklat bryggeriet mer än varit jobbiga för mig.
Vi har fått väldigt mycket beröm för vår nya 33 cl Sofiero petflaska, som vi har på Systembolaget. Det roliga är att folk som först ser den tror att det är en glasflaska. De när nämligen supermodern både vad det gäller design som kvalitet.
Den har redan börjat sälja riktigt bra, så att folk gillar den råder det ingen tvekan om. För att idén med att sälja alkoholprodukter i petflaska skall fungera, så är det nämligen viktigt att hela imagen visar att det är just en alkoholprodukt. Vi vill inte göra som många andra före oss gjort. De har helt enkelt tagit en läsk petflaska och fyllt med sin produkt.
Ni som inte sett Sofiero 33 cl pet, tycker jag skall ta sig en tur till Systembolaget, för bara flaskan är värd ett besök.
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Craft Beer bryggerier.
Personligen gillar jag idén och förstår att folk köper öl från dessa bryggerier. För här kan man göra mer speciella öl, då man kan tillverka mindre serier. Öl som blir hur goda som helst, men kanske inte passar alla.
Skall man sälja ett öl som passar alla, då är det vanligt ljust lageröl, ett mängd öl, man pratar om. Ta till exempel ett av USAs mest sålda öl, Budweisser. Det har fått sin egen stil och väldigt många gillar det onekligen, eftersom det är ett av världens mest sålda öl. De har alltså fått fram den smak som många gillar och skall därför även fortsätta producera det så som de fått fram, men runtomkring måste det finnas Craft Beer. Helt enkelt att de ljusa lagerölen måste få hjälp utav Craft Beer för att bredda ölintresset.
Jag har fått en del frågor om hur vi ställer oss till Craft Beer bryggerier och svaret är mycket enkelt. Givetvis är jag mycket positiv till dem, då vi faktiskt redan har ett Craft Beer Bryggeri, som är specialiserat på olika brygder. Det är vårt Zeunerts Bryggeri, där vi brygger våra öl hantverksmässigt och jäser i öppna jäskar. Vi ligger alltså absolut inte på latsidan, utan har haft vårt Craft Beer i över tio år.
Många stora bryggerier drömmer om att ha ett eget Craft Beer bryggeri, och vi har ett redan. Så att vi ligger i framkant råder det ingen tvekan om och många kommer säkert att följa oss.
Till er som är lite osäkra på vad Craft Beer egentligen är, kan jag rekommendera att prova Zeunerts Merke, som verkligen är ett Craft Beer.
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
En God Jul och ett Gott Nytt År.
Jag vill även tacka er alla för 2012 som har varit ett mycket bra år. Nu tar vi nya tag och ser fram emot ett fantastiskt 2013.
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Kopparberg Mixed Fruit toppar Morning Advertiser´s Hot to Stock Top50.
Tänk även att det bara är de femtio mest populära produkterna som får plats på listan, så det finns många kända varumärken som hamnar utanför.
I år hände något helt otroligt, mig veterligen var det nämligen första gången någonsin som ett varumärke från Skandinavien blev nummer ett och det var vår Kopparberg Mixed Fruit och dessutom hittar man även vår cider på plats 11 och 14. Tre smaker av vår cider bland de mest populära och som kronan på verket första platsen, det är smått fantastiskt.
Tänk vad stolt man känner sig då vårt lilla bryggeri i Bergslagen producerar den populäraste alkoholprodukten på de engelska öarna.
På de populäraste pubarna i bland annat London, Manchester, Liverpool och Glasgow serverar barägarna stolt produkter från vårt bryggeri.
Ni som vill se hela listan, kan ladda ner den här
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
10 år med Banco Bryggeri.
Skruv är ett fint litet samhälle som ligger mellan Växjö och Kalmar. I år är det tio år sedan vi köpte det fina bryggeriet och då följde vi givetvis upp traditionen att ge våra anställda en gåva, en jubileumsklocka. Vi samlade personalen i bryggerimuseet och hade en mycket trevlig tillställning.
Det är alltid lika trevligt att komma till Banco. Redan när man kliver in på den stora bryggerigården blir man nostalgisk. Tänk att här har det tillverkats dryck sedan 1876, och i och med att bryggeriet alltid varit ett av de största i Sverige har det rullat ut en och annan lastbilar genom grindarna.
Lite kuriosa i sammanhanget för er som undrar varför det heter just Banco Bryggeri, så är det efter frimärket Tre Skilling Banco. Detta kända frimärke som genom ett feltryck blev gult istället för grönt, och som blev poststämplat i Kopparberg den 13 juli 1857.
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Australien.
Australien är en mycket intressant marknad för oss. Självklart för att vi hela tiden har en växande försäljning där, men också för att cidern som dryck passar väldigt bra i landet. För utöver att de redan har en ciderkultur har de även ett mycket tacksamt väder för produkten.
Självfallet blir man mäkta stolt då man besöker större butiker, pubar och nattklubbar och ser folk sitta och njuta av vår cider, upphällt i ett glas med mycket is. Något ytterligare positivt var att då man frågade runt bland folk så var det få som visste att den var från Sverige, utan de valde den helt enkelt för att den var så god. Därför är det just viktigt för oss att vidhålla smaken i våra produkter.
Jag blev även glad av att besöka vårt unga och engagerade marknadsteam som hade många spännande projekt på gång. Gå gärna in titta på vår australienska Facebook sida och tyck till.
Du hittar den på: http://www.facebook.com/KopparbergCiderAustralia
Med detta önskar jag er alla en riktigt trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Klockutdelningen i Kopparberg.
I början av veckan var jag på bryggeriet i Kopparberg, för att tillsammans med ledningsgruppen genomföra den årliga klockutdelningen. Denna gång var det delar av personalen som skulle äras för tio respektive femton år på bryggeriet. Ceremonin är alltid mycket uppskattad och en av årets höjdpunkter.
Den tillhörande lunchen avnjöts på Bångbro Herrgård. Det var även där som nostalgin trädde in. Varje gång jag besöker herrgården, minns jag mitt första besök där. Det var nämligen där jag övernattade 1994 då vi köpte bryggeriet och har så gjort vid alla mina besök sedan dess.
Herrgården har haft samma ägare under alla år och att det betyder mycket för oss att ha ett så fint och välskött hotell i en så liten stad, som Kopparberg trots allt är.
Jag hoppas nu bara att även de andra uppskattade dagen lika mycket.
Trevlig helg!
/Peter Bronsman
Ibland är det de små sakerna som får en att glädjas och som har betydelse.
Det är en tavla gjord på ett foto som jag tog på personalen på Zeunerts Bryggeri, då de fick ta emot sina jubileumsklockor.
Precis som många andra så tar jag en väldig massa foton vid diverse tillfällen, men tyvärr tar tekniken över ibland. Det är väldigt lätt att ta foton med dagens teknik, men det är allt för sällan man sedan tar sig tid att framkalla dem. Den här gången gjorde jag det och resultatet, en tavla på 1×1,5 meter har precis kommit till depån i Göteborg, för vidare färd till Zeunerts.
För på något vis uppskattar man äktheten och det är roligare att ha något som betyder något för en på väggarna än att hänga upp något massproducerat alster.
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB