Denna webbsida innehåller information om alkoholdrycker. För att besöka denna webbplats måste du vara 25 år eller äldre.
Nyheter
De senaste nyheterna direkt från Kopparberg.
Fem nyheter på dagligvaruhandeln
Veckan efter påsk, i vecka 16, tar ett antal nyheter plats i hyllorna hos Coop, Hemköp, mat.se, Willys och Tempo. Vi lanserar nya förpackningar på cider och öl samt ett helt nytt varumärke för dagligvaruhandeln.
Kopparberg Pear Alcohol-Free 330 ml burk
Kopparberg Strawberry&Lime Alcohol-Free 330 ml burk
Kopparberg Apple Rosé Alcohol-Free 330 ml burk
Höga Kusten 3.5% 330 ml burk
Sofiero 0.0% 330 ml burk
Hoppas ni hittar någon ny favorit i hyllan på er favoritbutik.

Covid-19 påverkar oss alla
I dessa Covid-19 tider är det mycket som sker, och det i rasande fart. Ett exempel på detta som berör oss är våra planerade produktnyheter som för bara någon vecka sedan presenterades för den tyska gränshandeln. Bara några dagar senare stängdes gränsen mellan Sverige och Danmark, varmed hela gränshandeln la sig i en tillfällig vila. Förutsättningarna förändras snabbt, och så är det inte bara för oss. I dessa tider gäller det att ta så många rätta beslut som går, att spekulera för mycket är ingen idé.
För vår egen del har vi ännu inte märkt av några större förändringar försäljningsmässigt, men det är klart att kartan kommer att ritas om även för oss som till exempel när alla pubar på order ifrån den brittiska regeringen stängde i fredags kväll. Självklart ökade försäljningen i livsmedelsbutiker dagen efter, varmed vi säljer väldigt mycket mer, men hur mycket av det hamstras? Och såna här olika scenarier dyker upp flera gånger per dag på de olika marknaderna. Det gäller att vi är flexibla och beredda på att göra förändringar.
En förändring behöver inte alltid vara negativ. Ett bra bevis på detta är vår Kopparberg Gin Passionfruit & Orange som vi nyligen lanserade på den brittiska marknaden och som direkt sålde över förväntan. Detta gör mig väldigt glad på flera vis. Givetvis gläds jag åt försäljningssiffrorna, men även över att kunna erbjuda våra kunder en produktnyhet från deras favoritmärke. När våra konsumenter hittar nyheter ifrån oss så tror jag att de får ett positivt tänk om att vi är på offensiven och tror på framtiden.
Än så länge går vår produktion för full kapacitet, men det kan givetvis förändras.
Men låt oss inte glömma att den största utmaningen, och det viktigaste för oss alla just nu, är att få stopp på Covid-19 viruset. Ta hand om er där ute.

Besök på tyska gränshandeln
I början av veckan åkte jag ner till våra kunder på tyska gränsen för att se hur våra varumärken presterar på plats och presentera nyheter i sortimentet som Kopparberg Hard Seltzer och Kopparberg Gin. Ginen som blev den mest lyckade lanseringen under 2019 i UK (alla drycker inräknade), och enda drycken på topp 10 mest lyckades lanseringar alla branscher. (Källa: KANTAR, Top new product development launches of 2019 in the UK, 52 weeks to 29/12/19)
Här kan ni kolla in vårt sortiment mot tyska och övriga gränshandelsområden (klicka på bilden):

God jul och gott nytt 2020
Nu när vi gått in i december månad och året närmar sig sitt slut har det blivit dags för en av årets absolut största höjdpunkter, den årliga klockutdelningen.
Många av er vet säkert redan vid det här laget att vi visar vår personal uppskattning för deras insats genom att dela ut en klocka efter att de varit anställda i 10, 15, 20 och 25 år. Den här gången var jag givetvis extra stolt då vi för första gången hade äran att få dela ut ett antal 25-års klockor.
Hittills har vi haft utdelning på två orter, Göteborg och Kopparberg, nedan ser ni våra duktiga medarbetare.
När jag tidigt en morgon åkte upp för klockutdelningen i Kopparberg passerade jag John Scott’s som ligger mitt i byn. Jag häpnade över hur vackert där var och självfallet var jag tvungen att ta en bild på världens finaste pub omringad av en fantastisk miljö.
Med detta vill jag passa på att tacka all vår personal, våra kunder, samarbetspartners, leverantörer och framförallt alla våra konsumenter för ett fantastiskt bra år. Nu ser vi fram emot 2020!


AR tar plats i bryggeriet
Just nu testar vi AR, augmented reality, som utbildningsverktyg i bryggeriet. Vi vill korta upplärningstiden och skapa ökad trygghet för våra operatörer. Onsdagen den 27 november mellan 11:30-15:30 välkomnas företag och media till demonstration i bryggerimiljön.
Det är genom speciella glasögon och en app som våra operatörer kan se maskinen framför sig och samtidigt få virtuella instruktioner och guidning till vilka inställningsmoment som ska genomföras.
Försöket ingår i projektet Augmentor, som är ett samarbete mellan Alfred Nobel Science Park, Kopparbergs Bryggeri AB, IT-konsultbolaget Nethouse och Örebro universitet. Den 27 november kommer tekniken att demonstreras på Kopparbergs Bryggeri, och alla nyfikna är välkomna.
– Vi tror att fler företag inom tillverkningsindustrin skulle kunna ha nytta av den här tjänsten, och tekniken är också högintressant för företag inom bemanningssektorn, säger Anna Töndel, delprojektledare på Alfred Nobel Science Park.
Demonstrationen inleds med lunch och introduktion av Kopparbergs Bryggeri. Nethouse kommer att visa upp plattformen och Amy Loutfi, professor i informationsteknologi vid Örebro universitet, ska berätta om vilka möjligheter det finns att utveckla AR-applikationen med artificiell intelligens. Besökarna kommer också att få se hur det går till när operatörer utbildas via AR i bryggeriet.
Anmäl dig till dagen senast den 20 november här.
Välkomna!
Dag: Onsdag den 27 november
Tid: 11:30-15:30 (dagen inleds med drop in-lunch, programmet startar 12:30)
Plats: Kopparbergs Bryggeri AB, Klotenvägen 4, Kopparberg (det går ett tåg från Örebro till Kopparberg klockan 9.53 och tillbaka till Örebro klockan 15.58 för den som önskar resa med kollektivtrafik).

Våra juldrycker
Kopparbergs Svagdricka, Zeunerts Julmust och Sofiero Julöl. Våra juldrycker är omtyckta sedan många år tillbaka, svagdrickan var ju till och med anledningen till att Kopparbergs Bryggeri startades 1882. Kopparbergs Svagdricka och Zeunerts Julmust hittar du i de flesta dagligvarubutiker och Sofiero Julöl finns på landets alla Systembolag.
Det är dessutom tid att sätta glöggen för att ha den klar till jul. Vi har samlat två recept här. Ett sista minuten-recept men även den välkända dunderglöggen.

Lite sommarläsning
Här kommer lite sommarläsning och mycket av det är taget ur den presentation jag höll på årsstämman den 21 maj uppe på bryggeriet i Kopparberg.
Jag vill även passa på att tacka alla er som tog er tid att komma. De senaste åren har vi vid varje stämma haft över 100 personer som närvarat och det är oerhört givande att ha så många aktieägare som bryr sig om oss och vårt bryggeri. Jag har valt ut några bilder inför sommaren som jag tror kan intressera de flesta av er. Det är allt från produkter till försäljningsstatistik.
