Denna webbsida innehåller information om alkoholdrycker. För att besöka denna webbplats måste du vara 25 år eller äldre.
VD-ord
Utländskt besök.
Jag visade dem bland annat några större Systembolag i Stockholmstrakten.
Det intressanta var att då vi gick in på Systembolaget, så trodde de att det var en vinbutik vi skulle besöka. Det är faktiskt något som jag själv inte tänkt på tidigare, men man blir väl lätt hemma blind, för när man går in på Systembolagen så är det första man möts av väldigt vin influerat.
Ölet står längst in i butiken. Desto roligare var det dock då vi kom fram till öl- och cideravdelningen och jag hade med mig lite försäljningsstatistik. Stolt kunde jag presentera hur bra våra produkter säljer.
Om man tittar på den senaste statistiken så har vi ökat mot föregående år på både öl och cider.
På öl sidan är Sofiero Original ohotad etta och Sofiero Guld det 9:e bäst sålda ölet. Det som är extra intressant är vår Fagerhult, som ligger på en snygg 33 cl guldburk. Den har lagt sig på en 14:e plats bland de mest sålda ölen och har därmed passerat många av de mer kända ölen.
Våra varumärken säljer väldigt bra, trots att de är få medan våra konkurrenter har betydligt fler sorter som skall skrapa ihop litrarna.
Det är först när man står där på ölavdelningen som man förstår hur stort det är att sälja sådana volymer som ”lilla” Kopparbergs.
När man kommer till cideravdelningen är läget det samma. Även här har vi få varumärken, men de säljer mycket bra. Så man kan inte vara annat än stolt, då folk väljer våra varumärken. Så att vår personal gör ett väldigt bra jobb råder det inget tvivel om.
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Konferens i Göteborg.
Vi vill få våra anställda att förstå hur det fungerar på andra enheter än deras egna. Ett första steg till detta är att ta ner alla våra anställda på bryggeriet i Kopparberg till Göteborg. Där skall de dels få se depån, dels vårt nya pubprojekt. Då vi numera är så många anställda och för att inte störa produktionen har vi fått dela upp det på tre omgångar. Just nu sitter jag och väntar på att den första bussen från bryggeriet.
Mina förhoppningar är att få lära ut något som inte har med de dagliga rutinerna att göra och att få ut de visioner vi har.
De som kommer hit är ju faktiskt de som tillverkar produkterna som säljs med stor framgång på de mest intressanta och populära pubarna runtom i världen. Så att de är delaktiga i våra exportframgångar råder det inget tvivel om.
Jag vet att denna tvådagars konferens kommer att bli väldigt intensiv, men trots det har jag även lagt in i agendan en visning av Göteborg, både ur historiskt och nutida perspektiv.
Så skulle göteborgarna mot förmodan se några bryggeriarbetare ute på stan, så kan ni vara lugna. De hittar fram!
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Kopparbergs Cider.
Några av våra utländska marknader har valt att sälja både vår alkoholfria och alkoholhaltiga cider. Går man på en pub eller en supermarket i England, så hittar man garanterat båda varianterna och sedan är det upp till kunden att välja.
Vi ser på pubarna att de säljer allt mer alkoholfri cider. Vår alkoholfria flaska är väldigt lik den alkoholstarka, men givetvis med en viss designskillnad på etiketten för att undvika förväxling. Men förpackningen och imagen är den samma. De serveras i likadana glas och väl kylda med mycket is. För det är ju varumärket vi vill sälja.
Det som hänt på den svenska marknaden är att vi säljer alkoholfri och låg alkoholhaltig cider i matvarubutikerna medan folk gör sina inköp på Systembolaget . Här har det bara funnits den alkoholstarka varianten varför folk då inte förväntat sig något annat.
Nu växer de alkoholfria produkterna på Systembolaget och de har börjat att ta in ett allt större sortiment. Vårt mål är att ha ett lika bra sortiment av den alkoholfria som det alkoholhaltiga cidern på alla försäljningsställen där det går.
En kall alkoholfri päroncider med mycket is är väldigt gott, prova själv!
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Välkommen tillbaka.
Det har i stort sett kommit ut varje vecka sedan 1997 och tanken var att beröra det som hände inom bryggerierna. Ibland små och ibland lite större händelser. Det här har vi hållit fast vid sedan dess och anledningen till att jag ibland inte skriver så mycket är helt enkelt den att det inte har hänt så mycket.
En sak som de flesta är intresserade av är dryckestrender. Cider är en dryck som utvecklats mycket under åren och vi vill vara bäst på cider. Det var därför vi för femton år sedan skapade vår cider, och med det startskottet för vår tids ciderhistoria. I alla år har vi haft en svart etikett och en lite sötare cider. Trenden med söt cider kommer nog att hålla i sig, men för att volymen i framförallt de skandinaviska länderna ska bestå, behövs det även komma in lite torrare varianter såsom vår Naked Apple. Så ökningen inom cider kommer att komma, men det på medium-dry segmentet.
Vad det gäller öl så är trenden glasklar för tillfället. Det skall vara special brygder och special smaker. Det är den trend som vi sett mycket tydligt i USA under de senast åren. Handcraft bryggerierna växer så det knakar och alla har en egen touch på ölen.
Populärt på krogarna i Sverige just nu är IPA (India Pale Ale). Det är faktiskt ganska intressant att IPA kan bli ett trend öl i Sverige, när det skapades för hundra år sedan i England. IPA: n skapades helt enkelt för att engelsmännen ville exportera sin ale till Indien. På den tiden var en ale lättdrucken och med en alkoholhalt runt 4 %. Det tog givetvis en väldigt lång tid innan ölet nådde Indien och det skulle hinna bli förstört på båten. Därför bestämde man sig för att höja alkoholhalten och att ha i mer humle, så att smaken bevarades och hållbarheten förlängdes. Nu har det alltså blivit ett trend öl och det är just det som är tjusningen med den här branschen, man vet aldrig vad som kommer härnäst…
Det räcker att man går ut på krogen och Systembolagen, där har det skett en stor förändring vad det gäller ölsmaker, sett till för några år sedan.
Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
En riktigt trevlig sommar till alla.
Vi får en hel del frågor om vårt sortiment och den senaste tiden så är det bland annat en del som undrat varför vår Zeunerts Werde inte finns kvar på Systembolaget. Det är helt enkelt som så att den inte höll försäljningen och Systembolaget valde därför att plocka bort den. Det är självklart tråkigt då det var ett gott öl i en mycket snygg förpackning, men vi får kalla det för ett olycksfall i arbetet.
Vi är en av de största leverantörerna till Systembolaget, trots att vi jämför med våra konkurrenter har ett väldigt smalt sortiment med få artiklar. Vårt systembolagssortiment är inte stort men speciellt, det skulle kunna kallas för något av en ”premier league”. Att våra konsumenter uppskattar våra produkter råder det nämligen ingen tvekan om. Idag ser vårt sortiment på Systembolaget ut enligt följande:
Kopparberg Päroncider 7,0 %, den överlägset mest sålda cidern inom segmentet söt cider.
Inom segmentet torr cider säljer vår Naked Apple (Äkta torr) mest.
Vad det gäller ljus lageröl så säljer vår Sofiero Original 5,2 % överlägset mest, där även ”storebror” Sofiero 7,5 % säljer mest inom de extra starka.
Fagerhult är det snabbast växande ölet på Systembolaget.
Swedish Elk är en av de mest sålda extra starka ölen inom flasksegmentet.
Höga Kusten är ett snabbväxande öl som ligger bland de som säljer bäst inom specialöl.
Detta om något tyder på att vi har riktigt bra produkter av hög kvalitet. De volymer som vi säljer med vårt ”lilla” sortiment skall vi vara jättestolta över, för här finns inga ”hyllvärmare” som väntar på att åka ut.
Som jag skrev förra veckan så är det även snart dags för vår Sofiero profil-pet att äntra Systembolaget och denna kommer vi att fokusera mycket på den under senhösten.
Det enda som våra konsumenter saknar från oss, enligt vad som kommit fram till vår konsumentavdelning, är en smaksatt cider, en Ale och en IPA (India Pale Ale). Men dessa vet jag att våra bryggmästare arbetar för fullt med att utveckla.
På grund av semesterledig personal på flera olika håll inom vår IT-avdelning, återkommer nästa VD-ord vecka 33.
Därför vill jag passa på att önska er alla en riktigt trevlig sommar!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Sofiero vinner smaktest.
Precis som alla andra så hoppas jag givetvis på ett bra väder. Fast det kanske hör till just midsommar att man aldrig vet hur vädret blir, så att man inte kan planera för mycket.
Av erfarenhet vet jag att inför midsommar ökar all ölförsäljning och så givetvis även försäljningen på vårt flaggskepp Sofiero, Sveriges mest sålda öl.
Det vi glädjande nog märker i våra kundundersökningar är att Sofiero får allt mer premium känsla. För oss som alltid jobbat nära Sofiero har det alltid varit ett premium öl, men allt fler konsumenter ger oss respons för dess goda smak och det hade ju varit konstigt om det inte smakade bra då vi brygger det med den bästa bryggeritekniken. Ett tecken på att Sofiero är ett riktigt gott öl är att vår nya specialdesignade pet-flaska går in i Systembolagets ordinarie sortiment till hösten och det genom ett smaktest.
Så att vi har stora planer för Sofiero framöver, det råder det ingen som helst tvekan om.
Nu vill jag bara passa på att önska er alla en riktigt trevlig midsommar!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
General Assembly i Finland.
Värd för året var Finland och de stod för ett väldigt trevligt arrangemang. Det blev en mycket trevlig upplevelse för samtliga deltagare, från alla stora cider- och fruktvinsländer. Konferensen var väldigt givande och det finns en mycket stor framtidsoptimism för cider runtom i världen.
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
General Assembly i Finland.
Värd för året var Finland och de stod för ett väldigt trevligt arrangemang. Det blev en mycket trevlig upplevelse för samtliga deltagare, från alla stora cider- och fruktvinsländer. Konferensen var väldigt givande och det finns en mycket stor framtidsoptimism för cider runtom i världen.
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Kopparberg får beröm.
Det har faktiskt varit ovanligt mycket positiv respons och det beror helt enkelt på att vi valt att annonsera på ett enkelt vis som framhäver vår produkt. En tydlig avsändare, ett kraftfullt budskap och de för vår cider viktigaste elementen, ett bra vatten och frukter.
För som jag alltid har sagt så är det ju en fördel om folk förstår annonsen. Det svåraste är faktiskt just att få fram enkelheten. Så om ni inte sett annonsen kan jag varmt rekommendera ett besök på vår hemsida: www.kopparbergs.se , som vi för övrigt håller på att uppdatera.
Så här några veckor före midsommar går samtliga svenska bryggerier för högtryck inför årets största dryckeshelg, så nu hoppas vi på ett jättefint väder.
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Nytt deltagarrekord på Kopparberg´s årliga bolagsstämma.
Som vanligt fick vi en hel del kloka frågor och jag hoppas att vi lämnade lika kloka svar. Det som jag tror var mest uppskattat för många var den traditionella bryggerivandringen efter mötet. Jag vet att det brukar vara oerhört uppskattat och även i år fick vi mängder av beröm för vårt fina bryggeri. Om jag skulle summera dagen, så skulle det vara med ett stort leende.
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB