Denna webbsida innehåller information om alkoholdrycker. För att besöka denna webbplats måste du vara 25 år eller äldre.
VD-ord
London och framtida dryckessuccéer var spännande.
Den här gången handlade det om framtida dryckessuccéer. Och gissa om jag hoppade till då de började diskutera vad som skulle bli nästa succé och han som höll i seminariet uttryckte sig med orden; vad som kommer att bli nästa ”Kopparbergare”. Ni kan tro att jag kände mig stolt. Ni som läser detta veckobrev har ju antingen anmält er till att prenumerera på vårt nyhetsbrev eller så besöker ni kopparbergs.se, en annan sida som blir allt mer populär är vår sofierobeer.com. Till skillnad mot den förstnämnda, kommer här att ske mycket mer aktiviteter.
Ett steg i detta är vårt nya samarbete med travkusken Björn Goop. Varje torsdag kommer han att ge riktigt bra tips inför lördagens V75. Målet är glasklart för de ansvariga och det är att sofierobeer.com skall bli Sveriges mest besökta dryckessida.
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Ett lärorikt besök på Mallorca.
Våra partners är väl etablerade på dessa öar och förutom att distribuera våra produkter så äger de även spritfabrik och vingårdar. På agendan denna gång stod just att besöka spritfabriken samt en vingård och självklart var det väldigt intressant och lärorikt att se dessa. Att se nya saker är något som jag aldrig tröttnar på! Vi har sålt våra produkter på dessa öar sedan 1999 och varje gång jag är där så lär jag mig något nytt.
Det som vi för tillfället fokuserar mycket på är cider på FAT, vilket vi installerar på allt fler pubar över öarna. Anledningen till detta är att då vår flaskförsäljning ökar hela tiden, så är det svårt för pubarna att hinna kyla flaskorna i den takt som kunder köper. Fatcider serveras ju, som alla vet, kall hela tiden och när det är 30 grader varmt ute så vill ju alla dricka något kallt.
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Premiär för Kopparberg Naked Apple.
Produkten i sig är visserligen inte ny, då vi haft den på den svenska marknaden som en torr variant till vår vanligtvis söta cider. Så egentligen är det en gammal produkt som vi släpper, men med en ny design. Det är första gången som vi frångår våra klassiska färger svart och guld och har istället valt ljusare färger, så som beige och guld. Anledningen till detta är att vi genom skild design vill utveckla de olika typerna av cider.
Det vi har märkt på den svenska marknaden är nämligen att konsumenter som handlat produkter har gjort det i tron på att det är en produkt i samma segment som vår vanligtvis söta cider, men då denna istället varit torr har de blivit mycket fundersamma. Därför lägger vi vår torra cider i en förpackning med en klar färgskillnad, som i detta fall beige och guld.
Det här är en rätt så stor lansering, så det skall bli mycket intressant att se hur våra utländska kunder tar emot denna färgkombination. Jag tror att vi gjort rätt, så konsumenterna framförallt vet vilken produkt de köper.
Jag tror att det här är ett första steg i något som hela ciderbranschen kommer att följa. Kanske inte byta färg på sina etiketter, men att det alltid klart och tydligt redan på etiketten kommer att framgå vilken typ av cider det är.
Så mitt drömscenario är att det i framtiden finns ett antal olika segment, där producenten i vart och ett av dem tydligt anger vilken typ av cider det är, allt för att förenkla för konsumenten.
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Vinordic en givande mässa för Kopparberg.
När jag frågade runt bland mina kollegor, så tyckte en del tyvärr att mässan var dålig, men det håller jag inte med om. Visst har den blivit lite mindre, men det har de flesta dryckesmässor. I varje fall där vi bryggerier har varit de dominanta. Och att det har blivit så är inte så konstigt med tanke på alla sammanslagningar i vår bransch. Det är få bryggerier kvar och då givetvis ett mindre antal utställare.
För oss var mässan givande med många bra samarbetspartners och nya affärsmöjligheter. Däremot var det synd att inte alla svenska bryggerier fanns representerade. Vinordic är ju faktiskt norra Europas största dryckesmässa och skall man driva branschen framåt måste alla vara med, så att man får det tryck mässan förtjänar.
Jag vet faktiskt inte varför alla inte var med, men jag vet i varje fall att jag tycker det var väldigt dåligt av dem. Framförallt av de större bryggerierna, som inte tar sitt ansvar. Fast de har säkert någon bra anledning som någon ”smart konsult” har hittat på.
För vår egen del skötte sig vår försäljningschef och hans medarbetare ypperligt, precis som vanligt, så det var en fröjd att vara där.
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB