Denna webbsida innehåller information om alkoholdrycker. För att besöka denna webbplats måste du vara 25 år eller äldre.
VD-ord
Spänningen i produktutveckling
Finns det något bättre än att ha spänningen framför sig?
Något som vi på Kopparberg verkligen brinner för är produktutveckling och den senaste i raden av våra lanseringar är Kopparberg Fruit Lager.
Att den smakar bra det vet vi redan, men man bär ändå alltid på den nervöst spännande känslan inför hur ens produkter kommer att tas emot av konsumenterna. Införsäljningen har gått över förväntan på våra huvudmarknader och mitten av maj har de flesta butiker och krogar fått sina leveranser. Hur resultatet blir vet vi inte än, men i sommar kommer vi ha svaret på vad konsumenterna tyckte om den och i slutändan är det ju de som bestämmer.
Ha en riktigt trevlig helg!
Sorgens dag
Kopparbergs bryggeris ordförande Jan Lindström har hastigt avlidit. Jan avled i sitt hem under onsdagsmorgonen. Det är med stor sorg och bestörthet som vi mottagit beskedet om att vår ordförande sedan 20 år tillbaka har gått bort.
Jan har betytt mycket för Kopparbergs utveckling och har varit en stor bidragande orsak till att Kopparbergs vuxit från ett litet bryggeri till ett av de största i Sverige, samt till en av de största ciderproducenterna i världen.
Jan lämnar ett stort tomrum efter sig. Idag går våra tankar till hans familj.
Peter Bronsman
Vi klättrar uppåt
Det gläder mig mycket när jag är ute och reser och jag på plats kan se vilken fantastisk spridning vår cider har runtom i världen. Jag vet att det ligger ett oräkneligt antal timmar av slit och jobb bakom detta. Att våra produkter går att hitta på de mest oväntade ställen har vi dels våra duktiga distributörer att tacka för, men även alla de andra människor som brinner för våra varumärken och jobbar hårt för dem. Både i form av anställda som ser till att vi har en bra produkt att leverera, likväl som konsumenter som gillar oss och våra produkter och skapar en efterfrågan.
Därför blir jag extra stolt när jag tittar på årsstatistiken från Nielsen, där vi åter har flyttat fram våra positioner. Statistiken är för hela 2015 och avser det brittiska off-trade segmentet. Vi talar alltså om en av de tuffaste dryckesmarknaderna i världen och här ser man att ett hårt arbete lönar sig.
Statistiken, som ni hittar längre ner, visar att Kopparberg Cider är det sjunde mest sålda varumärket inom kategorin öl och cider och att den dessutom ökat med 13,8%. Att vi ligger före kända och fina varumärken så som Peroni, Corona, Guinness, och Heineken gör mig mäkta stolt och att konsumenterna dessutom är villiga att betala mer för våra produkter det gör mig superstolt.
Men som vanligt ska vi inte stanna upp för länge vid det som varit utan utveckla oss och se framåt. Nu har vi enorma utmaningar inför 2016 med att försvara vår goda varumärkesuppbyggnad. Som ett led i detta har vi på den brittiska marknaden lanserat Kopparberg Fruit Lager, ett uppfriskande lageröl med smak av citron och lime. Smaken kan beskrivas som en kombination av Kopparberg Ciders fruktiga och uppfriskande smak balanserad med lagerölets beska och den tror kommer falla väldigt många i smaken.
Att vi valt att ha vårt starka varumärke Kopparberg på etiketten är ett bevis på att vi tror på den och är stolta över den.
Veckans dryckestips
En traditionellt bryggd lagerbas, men utan humle, där vi istället gett ölet en fruktighet av citron och lime. Smaken kan beskrivas som en kombination av Kopparberg Ciders fruktiga och uppfriskande smak balanserad med lagerölets beska.
Dricks kall direkt ur flaskan.
Jag var den första svenska presidenten
I Sverige har vi en bryggeriförening för alla aktörer inom bryggeribranschen och den går under namnet Sveriges Bryggerier. Föreningen arbetar med frågor som påverkar branschen som till exempel skattefrågor. Medlemmarna är producenter av öl, cider, läsk och vatten. Självfallet är även vi medlemmar där. Sveriges Bryggerier är i sin tur medlemsorganisation i The Brewers of Europe, vilket är en ideell europeisk organisation för bryggeribranschen.
Vad det gäller cider är vi däremot direktmedlemmar i den europeiska ciderföreningen AICV. Föreningen har sitt säte i Bryssel och tjänstgör mitt i EU:s huvudkvarter, där allt händer. Här har vi varit medlemmar sedan 2006. AICV har ansvaret för att se till att vi har en gemensam definition och regelverk för cider i Europa, men även länder utanför EU är välkomna att vara medlemmar. AICV är en stark förening som tagit sitt ansvar. Bara under tiden som vi varit med har den utvecklats och fått fram en standard som alla medlemmar är nöjda med. Chefen för kontoret i Bryssel är en belgare med namnet Jan Hermans och han har skött uppgiften utmärkt under de 20 år han haft ansvaret. Ordförandeskapet, eller titeln som President som det fint kallas, har man under två år. När jag själv hade rollen 2011-2013 var jag den första svenska Presidenten. Det var oerhört lärorikt och intressant. Jag lärde mig mycket om hur det fungerade på det politiska planet och då inte bara vad det gäller ciderfrågor. Det är alltid intressant att möta politiker och bara man får en bra dialog med dem så förstår de flesta. Jag fick många nya kontakter och trots att politiker kommer och går, då de byts ut, kan jag än idag vända mig till många av dem om jag behöver specifika råd.
Gå gärna in på AICV:s hemsida: http://www.aicv.org/
Veckans dryckestips
Denna vecka vill jag bjuda in er läsare att testa denna alkoholfria ciderdrink. Den görs med vår Fläder & Lime som bas och kompletteras med lavender och lime.
TILLVERKNINGSSÄTT
Skakas – häll alla ingredienser utom cidern i en shaker. Skaka och häll upp i glas och toppa med cidern. Garnera med en tunn gurkskiva i mitten av glaset.
RECEPT
3 cl limejuice (1/2 limefrukt)
1 cl lavendelsocker
5 cl Kopparberg Alkoholfri Fläder & Lime
Kross-is
Skål!
Bryggeriet ligger ute till salu
Jag har fått mycket förfrågningar om vad som händer med Banco Bryggeri och så här är läget: Det är fortfarande i vår ägo, men till salu.
När vi i början på 2000-talet köpte Banco Bryggeri var bakgrunden den att vi behövde öka vår produktionskapacitet. Då jag haft bra koll på Banco sedan mitten av 90-talet visste jag att både bryggeriet och dess personal höll en hög klass. Därmed visste vi vilka vi hade med att göra och att vi skulle kunna växa med ett riktigt bra bryggeri.
Tyvärr har alla epoker ett slut. I och med att vi fortsatte att investera i vårt bryggeri i Kopparberg kom vi i ett läge då vi byggt upp kapaciteten där till en nivå då vi inte längre behövde Banco. Självklart tycker jag det är synd, då jag vet i vilket gott skick bryggeriet är och vilken fantastisk personal som fanns där.
Det vi idag har kvar på Banco Bryggeri i Skruv är försäljning och distribution. Det som erbjuds är ett fungerande bryggeri som kan tillverka och tappa öl och läsk både på burk och flaska i olika storlekar. Bryggeri/tappkapaciteten ligger på ca 25 miljoner liter. Vi på Kopparberg vill att Banco skall fortsätta som ett fungerande bryggeri. Därför hoppas vi att bryggeriet skall hitta en ägare som kan utveckla och driva det vidare. Jag vet att med rätt ägare på Banco kommer vi och övriga bryggerier få en stark konkurrent. Vilket jag bara skulle tycka var trevligt, då jag tänker på de som jobbade där och att de då skulle ha en möjlighet att få tillbaka jobbet.
Prislappen har vi satt till 45 miljoner kronor och då kan jag lova är rena reapriset, då det skulle kosta uppemot 500 miljoner kronor att bygga upp detta från grunden.
Lite kuriosa i sammanhanget är att om Kopparbergs Bryggeri, då vi köpte det 1994, hade varit i det skick Banco är idag hade vi vunnit minst tio år i tid och utveckling, så för rätt person är detta rena klippet.
Vi får se vad som händer i framtiden med Banco Bryggeri. Många intressenter har hört av sig och vill köpa, men det finns bara ett krux. De flesta vill ha med oss som delägare och hittills har vi sagt nej, då jag tror att det är bäst för Banco att bara ha en fokuserad ägare som bara koncentrerar sig på sitt bryggeri. För det har varit ett av våra framgångsrecept, att vi kunnat fokusera hela tiden.
Trevlig helg till er alla!
Veckans dryckestips
Fagerhult Export är ett av de varumärken vi tog över genom Banco Bryggeri. Idag är det ett öl som säljer bra på både Systembolaget och restauranger, helt utan någon marknadsföring. Vi har även gjort en mindre testlansering av det i Storbritannien.
Så sålde vi Kopparberg utanför Sverige
Vi får mycket frågor om hur vi gjorde i början för att kunna lansera ett då helt okänt varumärke utomlands.
Jag ska därför på ett enkelt vis försöka berätta hur vi gjorde när vi tog vår Kopparberg Cider utanför Sveriges gränser i mitten av 90-talet.
Det vi visste då var att vi hade en produkt med ett bra namn och en riktigt bra smak, tyvärr visste jag även att vi inte hade några pengar. Så namn, smak och fattig var de tre komponenterna då vi skulle lansera vår cider utomlands.
Smaken och kvalitén visste vi sedan förr att konsumenterna tyckte om, så jag hade känslan att om vi bara fick folk att våga prova och smaka vår produkt då skulle det här växa sig allt starkare.
På den här tiden, alltså i mitten av 90-talet, då var det mycket mer charter på semestrarna. Folk bokade sin vecka och åkte till sin destination. Det var inte alls samma flexibilitet och äventyrslystenhet som finns bland folk idag och inte samma bredd av utbud hos researrangörerna.
Vi kartlade vart de svenska semesterresorna gick samt var och på vilka hotell på resemålen de bodde.
På den tiden var det främst Spanien inklusive Kanarieöarna och Grekland som lockade. Vi gick helt enkelt in på resebyråerna, tog deras kataloger och frågade efter de populäraste hotellen.
Därefter flög vi ner med vår säljstyrka, knackade på och sålde in våra produkter där vi visste att svenskarna bodde. Många av dem kände till vår cider sedan förr, då vi redan haft en fin framgång på det svenska Systembolaget, andra smakade den för första gången. Försäljningen ökade hela tiden, dock i en liten omfattning men glädjande nog ökade även försäljningen på hemmaplan då vi blivit allt mer kända bland resenärerna. Det blev en ”snackis” bland de svenska turisterna i Playa de Inglés på Gran Canaria, Magaluf på Mallorca och grekiska Rhodos att svensk cider säljs ”över hela världen”, fast vi i självaverket sålde där svenskarna fanns.
Vi måste komma ihåg att det här var snart 20 år sedan och e-mailen fanns knappt, utan vår bästa vän var faxmaskinen. Därför fick vi en hel del fax från de svenskar som tyckte att det var fantastiskt att de kunde hitta sin favoritdryck på allt fler hotell, framförallt i Spanien och Grekland. Men det var ju inte bara svenskar som åkte på chartersemester till dessa ställen, så nu hade även engelsmännen fått upp ögonen för vår dryck. Vi började därför även få allt fler från de brittiska öarna om varför denna produkt inte fanns där. Så man kan säga att vi tack vare Spanien och Grekland skapade en efterfrågan som gjorde att vi kom in på den brittiska marknaden.
Så summa summarum:
Med en riktigt bra smak och ett jäkla kraftigt engagemang samt ett stort antal slitna skor fick vi Mallorca, Kanarieöarna och den grekiska övärlden att lägga grunden till idag en av världens populäraste cidersorter.
Veckans dryckestips
Vårt senaste tillskott i ciderfamiljen är Kopparberg Raspberry Smooth som idag säljs i Sverige och Storbritannien. Det är en cider med mindre kolsyra och en liten skumkrona. Än finns det bara på fat.
Kort kan jag även beskriva den som en smakbomb av hallon - alltså riktigt god.
Bryggeriköp
Bryggerikartan i världen har verkligen ritats om i och med alla uppköp och sammanslagningar som skett. Från att i stort sett alla länder haft sina egna bryggerier och varumärken finns det idag allt färre lokala dominanter. Här i Skandinavien märkte vi det framförallt i början av 2000-talet då Pripps slukades av Carlsberg. Jag kommer ihåg att min tanke då var att det nu var slut på uppköp, men det visade sig istället bara vara början.
Den senaste jätteaffären inom bryggerivärlden är att världens största bryggeri, AB InBev, köper världens näst största bryggeri, SABMiller, för den hiskeliga prislappen som det skrivits om i tidningarna på ca 970 miljarder. Det är en av de största företagsaffärerna i världen.
Ser man tillbaka de senaste 15-åren och de uppköp som varit då Carlsberg slukade Pripps, brittiska Scottish & Newcastle växte med uppköp av Kronenbourg, Mythos och Hartwall med flera, för att sedan bli uppköpta av Carlsberg och Heineken och då InBev tog över Budweiser är det många parametrar som kännetecknar dem. En av dem är att de flesta varit lyckade och bra för aktieägarna och att de fortsatt att utvecklas.
För vår egen del har vi ett avtal med SABMiller. Vad som kommer att hända och hur vårt avtal kommer att se ut om InBev tar över vet vi först när affären är klar, vilket enligt rykten blir i slutet av 2016 om allt går bra.
Så inför 2016 tror jag inte att det kommer bli så mycket uppköp och det beror på att det inte finns så mycket kvar att köpa för de stora. Men vem vet, nästa steg kanske blir att vin- och spritproducenter börjar köpa bryggerier, eller tvärtom?
Härmed vill jag önska er alla ett riktigt Gott Nytt År!
Veckans dryckestips
Till nyår vill jag passa på att tipsa om våra goda alkoholfria cideralternativ, har du tur hittar du även vår nyårsflaska i just din butik.
Antingen dricker du den precis som den är, serverad med några isbitar. Eller så provar du några av våra omtyckta alkoholfria ciderdrinkar, som även passar som välkomstbål.
Att bygga starka varumärken
Varumärkesbyggandet är högt prioriterat och oerhört viktigt för oss i vårt arbete. Våra varumärken är vår viktigaste tillgång. Det är dem vi lägger mest fokus på och något som vi värdesätter högt.
Kopparberg Cider är idag ett av de starkaste cidervarumärkena i världen. Att vi lyckats bygga ett så starkt varumärke på 20 år gör mig självfallet väldigt stolt. För mig kännetecknas ett varumärke av bra kvalitet och att folk köper det till rätt pris.
När man tittar på statistik ifrån vår viktigaste marknad, UK, då finns det inget tvivel på om vi lyckats bygga ett starkt varumärke eller inte. I statistiken nedan kan ni se siffrorna från oktober 2014 till oktober 2015, det vill säga ett års försäljning inom off-trade segmentet. Här kan man se att Kopparberg Cider är det åttonde mest sålda varumärket inom kategorin öl och cider och att det vuxit med 9 %. Att konsumenterna är villiga att betalat ett bra pris för våra produkter, ser man i kolumnen längst till höger och det är i mitt tycke den viktigaste kolumnen.
Statistiken visar de 25 mest sålda varumärkena och det är klart att jag blir väldigt stolt när jag tittar på den. Inte nog med att vi säljer mer volym än världsvarumärken så som Heineken, Guinness, Corona och San Miguel, utan vi får även bättre betalt än dem.
Med denna statistik vill jag så här innan jul tacka vår fantastiska personal, för utan dem hade detta inte varit möjligt. Jag vill även tacka våra leverantörer som ställer upp för oss i vått och torrt och självfallet alla våra kunder och konsumenter som köpt våra produkter och visat att de tror på dem.
Så en riktigt God Jul till er alla!
Veckans dryckestips
- A Kopparberg, please.
Denna vecka passar jag på att nämna Kopparberg Päron som veckans dryckestips. Detta är en produkt som betytt allt för oss. Det är tack vare Kopparberg Päron som vi slog oss in på exportmarknaden och då framförallt UK. Och den har förtjänat varje såld flaska.
Klockutdelning igen
I januari 2000 köpte vi Sofiero Bryggeri i Laholm, så nu var det dags att dela ut jubileumsklockor till de anställda som varit där sedan starten, det vill säga i 15 år.
Sofiero Bryggeri är ett litet nischat bryggeri som jag tror att alla bryggerier oavsett storlek skulle behöva ha för att främja sin produktutveckling och för att kunna köra mindre batchar. Helt enkelt för att kunna ta fram produkter man annars inte hade vågat prova att ta fram.
Vi är lyckligt lottade som har vårt lilla mikrobryggeri, där vi alltid haft förmånen att ha en oerhört duktigt personal. Folk som är lojala och gör ett mycket bra jobb!
Veckans dryckestips
Jag vill passa på att hylla vårt bryggeri i Laholm genom att tipsa om vår goda lager Sofiero. Denna blå burk har en stor del i vår framgång och även om inte alla väljer att dricka den så är vi otrolig glada att så många tycker om den.
På Systembolaget finns den i både 33 cl burk och 50 cl burk men även på 33 cl PET. Nu under julen säljs även Sofiero Julöl. I utvalda matbutiker finns även Sofiero 3,5%, Sofiero 2,8% och även Sofiero Lättöl.
Läs mer om Sofiero på sofierobeer.com.
Klockutdelning
Denna vecka hade jag tänkt skriva mycket om vad som händer i bryggerivärlden, men då det var dags för vår årliga klockutdelning vill jag ägna veckans VD-ord helt och hållet till att tacka den otroliga personal vi har. Att på det här viset få visa min uppskattning till vår fantastiska personal är för mig ett av de bästa ögonblicken på året. I år delades det ut 10-, 15- och 20-års klockor.
Veckans dryckestips
Den 1 december tog sig Kopparberg Strawberry & Lime in på Systembolagets hyllor. Detta är vår snabbast växande cider och vi är superglada att den äntligen finns mer lättillgänglig för dig som är sugen på att smaka på den.
Den säljs i en 33 cl glasflaska och vi rekommenderar att du dricker den kyld i ett stort glas med massor av is.
Nu passar jag på att önska er alla en riktigt trevlig helg!