Denna webbsida innehåller information om alkoholdrycker. För att besöka denna webbplats måste du vara 25 år eller äldre.
VD-ord
Rödbacken, finnas eller inte finnas?
När man talar om rödbacken, så menar man den traditionella drickabacken med 33 cl glasflaskor som fanns på farfars tid. När man går in i många butiker så står det att rödbacken kommer att försvinna. Många får då säkert känslan att det är vi bryggerier som vill sluta med den, men sanningen är helt enkelt den att dels har försäljningen gått ner och dessutom är det många affärer som inte vill sälja den. Det är alltid väldigt tråkigt när något som funnits länge tas bort och försvinner. Personligen så har vi på vårt bryggeri försökt att bevara denna tradition. I butikerna har man kunnat hitta ett tjugotal sorter allt från hallon- till citronsoda.
Att jag är för rödbacken beror på att jag tycker det är synd att den gamla svenska bryggeritraditionen med alla dess smaker kommer att försvinna. Visst kommer det att finnas en och annan smak på pet-flaska, men de blir nog lätträknade. Samtidigt accepterar jag att den nya generationen inte vill ha denna förpackningstyp.
Så snart är det dags att ta fram en kamera, ta ett kort på rödbacken och sätta upp det på något bryggerimuseum.
Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Teneriffa
Huvudanledningen till min resa var självfallet att de ansvarar för försäljningen av våra produkter. Dorada ägs till 51 % av SAB Miller, så det ingår i vårt huvudavtal med dem.
Vi har länge sålt på Teneriffa, men har nu ökat upp ordentligt och kopplat in allt fler fatinstallationer. Vilket är mycket uppskattat av våra kunder (pub- och restaurangägarna). Vi har en mycket bra distribution av våra produkter både On-trade såväl som Off-trade.
Resan avslutades på det allra bästa vis då jag såg att vi även kommit in på flygplatsen med våra produkter. Så humöret var på topp när jag åkte därifrån!
Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Vår cider ute i världen
Precis som vanligt så har det under den senaste tiden ramlat in en hel del mail till oss. Efter att ha gått igenom mailskörden kan jag bara konstatera att det är väldigt, väldigt många som mailar spontant om vad de tycker om våra produkter. Ett återkommande tema är hälsningar och foton från folk som varit ute och rest. De beskriver den glädje och stolthet de känt då de hittat vår cider i olika världsdelar och på de mest exotiska platser.
Vi får även mycket beröm för alla våra ölsorter som bryggs på Zeunerts Bryggeri i Norrland. Zeunerts öl har alltid fått mycket beröm, men det folk uppskattar är att vi fortsatt utveckla Zeunerts ölsortimentet med till exempel Ale, IPA och mörkt öl. Vi har helt enkelt skapat ett riktigt kraftigt sortiment, från ett bryggeri som verkligen vet hur man brygger öl.
Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Kopparberg Irland
Många tror att det inte är en så stor skillnad mellan Irland och Nordirland men det är det i allra högsta grad, till och med valutan är olika.
Vi behandlar dem som två olika länder vad det gäller vår försäljning. De har olika produkter och till exempel är det stor skillnad på alkoholskatten. Vi har funnits i dessa länder sedan slutet på 90-talet, men det tog ordentlig fart först 2006 då vi skrev avtal med vår nuvarande distributör.
Idag är vi den näst största ciderleverantören på Irland, och då skall man komma ihåg att marknaden domineras av Bulmers som har en marknadsandel på 80-90 %.
Så trots att vi säljer bra finns det mycket kvar att göra. Historiskt sett och än idag säljs det mest äppelcider. Tar man bort den i statistiken så ligger vår andel (fruktcider) på över 50 %. Även här har vi alltså skapat ett nytt segment, och att vi är populära på Irland råder det ingen tvekan om.
Idag säljer vi bara cider på Irland och Nordirland, men för att citera försäljningschefen på Irland:
”- Peter, why doesn’t we launch Sofiero here? We’ve tried it and it’s the best beer in the world.”
“-Maybe in the future, but now we have to put all the focus on cider.”
Så vi får väl se hur vi gör i framtiden…
Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Sofiero – Systembolagets mest sålda öl!
Sofiero Original är Systembolagets överlägset mest sålda öl, och så har det varit sen lanseringen 2003. Framgångsreceptet kan enkelt sammanfattas med att den har en smak som passar alla och att vi lyckats med marknadsföringen. Det som händer nu med Sofiero är att vi har börjat bredda varumärket. På Systembolaget har vi kommit med fler förpackningar, bland annat en pet-profilflaska och en liten burk. Samtidigt lanserar vi den på allt fler pubar och restauranger, både på fat och på flaska. Detta har ökat volymerna ytterligare. Sofiero har gått från att bara vara en burk på Systembolaget till att bli en hel ölfamilj, och en väl fungerande sådan.
Vi gör mer runt ölet och har till exempel synts på våra hockeyarenor. Sofiero Original har blivit ett stabilt svenskt öl, som vi skall vara mycket stolta över.
Så från att ha kommit från ingenstans till dagens volym, med hjälp av smaken, det törs jag säga är den största svenska ölsuccén någonsin.
Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Balanserad försäljning
Vintern har varit mörk och tråkig, med alldeles för lite snö. Fast vill man bli på bättre humör när man sitter här i det gråa och regniga kan man tänkta på att på andra sidan jordklotet är det sol och värme. Där är det 35-graders varmt och våra produkter säljer för fullt. Då tänker jag speciellt på Nya Zeeland och Australien. Där har de precis firat jul och är dessutom inne i sin stora semester- och sommarperiod. Det är väldigt bra för oss att ha denna balans mellan våra marknader. För några år sedan sålde vi nästan bara i Sverige och Norden och hade därmed en topp på sommaren. Numera har vi en mer balanserad försäljning, vilket givetvis är väldigt bra ur planerings- och kapacitetssynpunkt.
Så summa summarum… När det är som mörkast i norra Europa, finns det folk som sitter och njuter av värmen på uteserveringarna och dricker vår cider väl kyld upphälld i ett stort glas fullt med is. Detta tror och hoppas jag att även vi kommer att kunna göra i sommar för jag är säker på att vi har en riktigt fin svensk solsommar framför oss.
Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Zeunerts Julmust
Vad det gäller vår egen must, Zeunerts Julmust, kommer hela konceptet från Zeunerts i Sollefteå och vi vet att vi har en mycket bra must. Den skiljer sig något från de andra, men vi får väldigt mycket beröm för den i bland annat sociala medier, vilket givetvis gläder oss oerhört.
Jag kan även passa på att berätta en halvrolig sak som vår förre platschef på Zeunerts berättade för mig. Vi köpte ju Zeunerts Bryggeri år 2002, men det grundades faktiskt redan 1857 och hade redan sin must som de var mycket stolta över. Under alla år har Zeunerts varit ett välfungerande bryggeri, men någon gång i slutet av 80-talet ryktades det om att det skulle lägga ner och många bryggeriarbetare skulle bli av med sina jobb. Det var givetvis en stor händelse i Norrland ifall en så stor arbetsplats skulle behöva läggas ner. Det var därför många upprörda människor som ringde, och tro det eller ej så undrade de inte vad som skulle hända med bryggeriet eller de anställda utan vad skulle hända med musten. Det är väl ett tecken om något på att vi kan göra bra must.
Härmed vill jag passa på att önska alla våra anställda, samarbetspartners, leverantörer och kunder:
En riktigt god jul!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Ett besök på Nordic Bar
Som vanligt blev jag väldigt glad över den positiva respons vi fick på våra produkter och att själv kunna gå runt och prata med våra kunder och se hur nöjda de var, det var en speciell känsla. Deras beröm och positiva anda inför nästa år gjorde mig oerhört glad och är den bästa julklapp jag kan få.
Jag besökte även vårt ”egna” hus, Nordic Bar, som byggts upp i Hyde Park för deras årliga julevent. Där passade jag på att dricka vår varma vintercider. Den uppvärmda cidern serverades i specialglas och smakade fantastiskt utomhus i det vackra jullandskap som byggts upp.
Trenden med varm cider på de engelska pubarna kommer garanterat att hålla i sig, för den inte bara smakar gott utan då man värmer upp den sprider sig en härlig julig doft i hela lokalen. Det här kommer att bli britternas glögg!
Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Ökat intresse för öl och cider
Historiskt sett har det alltid skrivits mycket om vin. Allt från olika smaktyper, dess syra, mognad, sort på druva och ursprung till vilken temperatur den skall ha vid servering. Jag måste erkänna att vinindustrin varit väldigt duktiga på att förmedla ut druvan. Folk tycker att det är roligt att läsa om det, kombinera rätt mat till rätt vin, tycka till om det, smaka och känna sig kunniga.
Öl och cider däremot har tidigare bara funnits där, men på senare tiden har intresset för olika sorters öl och cider ökat enormt. Idag skrivs det mycket om öl och cider. Inte om själva bryggerierna, men om olika ölsorter, hur de tillverkas och vilken mat som passar till dem. Intresset för öl och cider har fått ett rejält uppsving. Inte för att bryggerierna promotar sina varumärken, utan för att efterfrågan på olika öltyper har ökat.
Jag tror inte heller att konsumtionen kommer att gå upp, utan istället kommer man att ändra sitt konsumtionsmönster, när man fått smak på alla de fina ölsorter som finns.
Jag blir väldigt glad åt det ökade mediala intresset för öl och alla dess sorter.
Och om ni går ut på puben, ta med er dessa ord:
– Våga prova, våga fråga och våga bry er!
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
20 år sedan.
Det var i dagarna mellan jul och nyår 1993, som jag stod ute i 20 minusgrader och kom i kontakt med bryggeriet. Det slutgiltiga kontraktet undertecknades sedan i mars 1994. Nästa år har vi alltså 20-års jubileum, något vi så klart är väldigt glada och stolta över och det kommer vi givetvis att fira. Hur vet jag inte än, men vi har en idégrupp som håller på att ta fram ett förslag.
Jag får ofta frågan om jag kunnat tro och föreställa mig den utveckling bryggeriet fått, vilket jag självfallet inte kunnat. Samtidigt får jag frågan om vad som gjort denna utveckling möjlig.
Svaret är väldigt enkelt, för det är givetvis våra produkter. Och då skall man komma ihåg att vi inte hade kunnat skapa dessa produkter, om vi inte hade haft vår fantastiska personal. Flera av dem har varit med oss hela vägen sedan starten. Just därför tycker jag att en av våra viktigaste och bästa traditioner är den årliga klockutdelningen. Då vi hyllar våra anställda för 10 respektive 15 års trogen tjänst och nästa år blir det faktiskt första gången som vi även kommer att kunna dela ut en klocka för 20 års lång och trogen tjänst till några. Än vet jag inte vad det blir för klocka, men jag vet att jag kommer vara mycket stolt då jag delar ut dessa.
Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB