Denna webbsida innehåller information om alkoholdrycker. För att besöka denna webbplats måste du vara 25 år eller äldre.
VD-ord
Sofiero.
Ser man tillbaka och analyserar, vilket man alltid skall göra, är det ändå svårt att hitta en rimlig förklaring. När man skall kartlägga målgruppen, går det inte att dela in marknaden. Det går inte att göra en målgruppsdefinition, då denna grupp skulle bli så stor.
Jag har pratat medinköpare, reklambyråer, trendsättare, ja folk från de flesta områden och en sak som återkommer som den bidragande orsaken är smaken. Sofiero uppfattas helt enkelt som ett gott öl. Det gläder mig givetvis väldigt mycket.
Vår bryggmästare lyckades redan från början med att göra ett riktigt lageröl och det utan att spara på någonting vad det gäller råvaror.
Hela idén från början var att göra ett öl som många kan dricka, alltså ett gott, ljust lageröl. Och detta har vi lyckats med!
Utöver smaken så tror jag att en bidragande orsak till dess framgång är att vi hållit enkelheten. Vi har inte krånglat till det med hur ölet skall drickas eller vad det passar bäst till. Det svåraste är faktiskt just att hålla en enkelhet i sitt budskap.
Summa summarum, att brygga ett jättegott öl som alla gillar och hålla enkelheten i marknadsföringen har för oss varit en jättesuccé.
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Levande pubar.
Självfallet ligger det mycket historik och förbud bakom detta och enligt mitt tycke en snedvriden syn på alkohol. Något som bottnar i att det inte var ok att visa att man drack en öl eller ett glas vin.
Min förhoppning är att vi kommer att kunna ändra dessa siffror genom att bredda utbudet på pubar och restauranger. Vi skall komma ihåg att det inte var så många år sedan man fick ställa sig bakom en disk på Systembolaget för att beställa.
Om man ville ha tio öl och tre flaskor vin, så kunde man inte med att be kassörskan att hämta tio olika sorters öl och tre olika viner. När man sedan gick över till självplock gynnades mångfallden. Folk kunde nu istället gå runt och botanisera bland alla drycker. Man kunde välja ut och bry sig om vad man ville ha.
Idag dricks 75 % av den alkohol vi dricker off-trade, det vill säga hemma, kontra 25 % på pub- och restaurang. Jämför man med många andra länder utanför Skandinavien är siffrorna de omvända.
Folk har ändrat sitt köpmönster. De har inte börjat dricka mer, utan annorlunda. Istället för att köpa hem massa öl som man bara häller i sig, bryr man sig numera om vad man dricker.
För att inte bara ta ett exempel på öl och cider, vilket jag brinner för, så finns det bra exempel även vad det gäller vin. Idag köper man hem väldigt många lite vin på Bag in box. Väl där hemma bryr man sig inte utan fyller glas efter glas med samma vin.
Om man drack samma volym ute på puben eller restaurangerna, då tror jag att man istället hade prova flera olika sorter. Då krävs det givetvis att de har ett brett och intressant utbud.
Jag vill och tror att även vi i allt större utsträckning kommer att kunna flytta drickandet från våra lägenheter ut till pubar och restauranger, vilket är mycket bra för framtiden.
Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Vintercider.
Hög kvalitet och bra smak jobbar vi givetvis med alltid, men den här produkten är lite speciell, för man skall kunna dricka den såväl varm som kall. Att hitta rätt balans, så att det blir samma premiumprodukt både varm och kall, det kräver ett hårt arbete och fingertoppkänsla. Detta har vi lyckats mycket bra med.
Jag vet att de engelska pubarna kommer att rekommendera att servera den varm, vilket de kommer att göra i specialdesignade glas, men samtidigt vet jag att den smakar mycket bra kall.
Det skall bli spännande att se vilket mottagande den får på den brittiska marknaden. Detta är något av en testmarknad för oss. Om det faller väl ut, så kommer vi även att lansera den på övriga marknader.
Så om ni går runt på Londons gator och känner en härligt inbjudande doft, då är det vår cider som värms upp. Något som jag gillar med nya produkter är att jag vet att vi gjort allt rätt, men hur kommer mottagandet att bli hos kund?
Vem vet, kanske det blir min bästa julklapp?
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Stockholm.
När man är ute och reser i världen och besöker andra storstäder nämner de faktiskt ofta Stockholm som en fin och rolig stad att besöka. Där finns allt från moderna butiker och caféer till trendiga restauranger och nattklubbar. Och eftersom man ofta är hemmablind, så är det dryckestrenderna som väcker störst intresse hos mig.
Något som man ser är på gång i Stockholm, och på många andra håll i världen, är öl från mikrobryggerier. Jag är säker på att dessa öl kommer att ta allt större plats på restauranger och krogar och ta en del volym. Kanske inte av den vanliga öldrickaren, som oftast har en livslång relation till sitt favoritöl, men av dem som dricker vin och drinkar.
Med ett bredare utbud vid sidan av de vanliga lagerölen, kommer det att bli allt mer populärt och trendigt att dricka olika typer av öl. Detta värmer givetvis ett bryggarhjärta! Detta kommer att gynna både krog och konsument och jag tror att denna utveckling kommer att gå fort.
Vid sidan av ölsegmentet kommer även cidersegmentet att utvecklas. Då menar jag inte att vi kommer att erbjudas vår svenska cider i allt fler smaker, utan även ett växande intresse för olika utländska typer av cider.
Har ni varit ute i Stockholm nyligen så memorera bilden och gör det samma om ett par månader, redan då kommer ni att se skillnad.
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Positiv publicitet.
Något som gett oss mycket positiv publicitet är världsfinalen av årets entreprenör som genomfördes i Monte Carlo i Monaco i somras. Det har skapat ett stort intresse kring oss som företag och våra produkter, framförallt på de brittiska öarna.
Det har funnits ett stort medialt intresse för tävlingen, vilket har resulterat i reportage i både tv och tidningar. Ett exempel på det kan ni se om ni går in via länken i veckans VD-ord. Där kan ni ta del av en artikel från brittiska BBC.
Det mediala intresset har hjälpt oss att stärka vårt varumärke. Många kunder har hört av sig då de hört eller läst något om oss och återkommit med positiv respons. De ser oss som ett intressant och levande företag.
Jag vet även att just den här artikeln var en av de mest lästa på BBC då den publicerades.
How near-death accident at sea launched cider success. Klicka på länken för att läsa artiklen:
http://www.bbc.co.uk/news/business-23464893
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Våra större kunder.
Ett av de bättre exemplen på det här är då vi lanserade vår Naked Apple, som är en lite mindre söt cider. Hela idén och upplägget kom från våra kunder.
Så om ni handlar på Systembolaget eller går på en pub någonstans i världen och dricker en Naked Apple, då kan ni skänka en tanke till våra kunder.
Att folk bryr sig mycket om den eventuella skattehöjningen råder det ingen tvekan om. Jag får väldigt många frågor om vad som kommer hända och hur det kommer att påverka gränshandeln. Självklart kommer det att påverka gränshandeln och vi kommer inte att dricka mindre.
För att få ordning på det här måste vi ha samma dryckesskatt i hela EU. För det var ju faktiskt meningen när EU bildades. Fast tyvärr tror jag inte detta kommer att hända på många år.
Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Besök i Kopparberg.
Redan när de kom till det lilla hotellet i Bångbro blev de förtjusta i vår charmiga lilla ort. Därefter visade vi upp vårt fantastiskt fina bryggeri och det i kombination med vår engagerade och positiva personal gjorde våra kunders besök i Sverige fulländat. Allt handlar i slutändan om att bygga varumärken och dessa besök är ett viktigt steg i det.
Vi bjuder våra kunder till bryggeriet så att de själva kan se hur vi bryr oss om och vårdar vårt varumärke. Då pratar jag inte om att arbeta med reklambyråer eller så, utan om kvalitet. Kunderna får se hur vi kontrollerar och följer upp våra råvaror. Hur vi följer produkten så att den alltid smakar samma och hur vi hittar eventuella fel på vägen. Ja helt enkelt att vi bryr oss om våra produkter så att de smakar bra och ser bra ut i förpackningarna.
Vi vet att det kostar extra att ha dessa processer, men vi vet även att det bygger ett varumärke från grunden.
En av våra viktigaste utmärkelser är vår BRC-certifiering, vilket visar att vi har högsta livsmedelskvalitet i Europa. Det lägger vi mycket tid och kraft på att behålla!
Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri
Kanarieöarna.
Som jag skrivit om tidigare, så har vi inlett ett globalt samarbete med SABMiller. Ett samarbete som innebär att vi tillsammans skall lansera vår cider på utvalda exportmarknader. Det var nu dags för ett nytt steg, då vi skrev ett avtal för Kanarieöarna. På Kanarieöarna finns det två stora bryggerier, Tropical i Las Palmas och Dorada på Teneriffa. Tillsammans har de en stor dominans vad det gäller ölförsäljningen.
Kanarieöarna är ingen ny marknad för oss, utan vi har funnits här i egen regi sedan länge under ledning av vår spanska landschef Mr. Gonzales. Han har jobbat med oss sen 1999 och byggt upp en riktigt fin marknad, så självfallet tycker han det är dags för oss att ta nästa steg.
Att Mr. Gonzales & Co. kommer att ha mycket att göra under den närmsta tiden råder det ingen tvekan om och utvecklingen här kommer att bli mycket intressant att följa. Det var i varje fall mycket glada och positiva framtidstankar under de dagar jag befann mig där.
Så när skandinaver, engelsmän och tyskar dricker en iskall cider upptappad direkt från fat i ett Kopparberg glas, det är sådana tillfällen som gör både mig och mina medarbetare extra stolta.
För hade det inte varit för våra duktiga medarbetar i alla led, då hade vi inte kunna få fram så här bra produkter och det är en förutsättning för att vi skall kunna fortsätta utveckla cidermarknaden i världen.
Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Nu ser vi fram mot en framgångsrik höst.
För att summera vad som hänt under sommaren, så har mycket för vår egen del handlat om samarbetet med SABMiller, men även våra befintliga marknader har fortsatt öka och därmed krävt sin tid.
Sommarvädret kom sent i år. Efter en mycket kall maj och juni slog vädret om i juli och vi fick en av de varmaste somrar på länge. De flesta bryggerier har haft hur mycket som helst att göra och det är så det skall vara!
För värme är lika med ökat självförtroende i bryggarbranschen, så nu ser vi fram emot en framgångsrik höst.
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
En riktigt trevlig sommar till er alla.
Jag vill därför härmed passa på att önska vår personal, våra kunder och samarbetspartners en riktigt trevlig sommar!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB