Bryggeriet

VD-ord

  • 2013-06-20
  • VD-ord

Glad midsommar.

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-06-13
  • VD-ord

World Entrepreneur Of The Year.

Jag tillbringade totalt fyra dagar i Monte Carlo och det var verkligen ett påkostat och fint arrangerat evenemang. Totalt deltog 49 finalister från hela världen. Självklart fick ett så här stort event mycket intresse från media och många var intresserade av mig och Kopparberg.

Alla lät de sig imponeras av hur vi lyckats köpa ett nedlagt bryggeri för att därefter slå oss in på ett helt nytt segment, vad det gäller cider. Så dagarna var helt fullspäckade med att prata Kopparberg.

Faktum är att jag hade en go magkänsla och jag vet, då jag pratade med folk där nere, att jag var en mycket stark segerkandidat. Denna känsla hade jag hela tiden, men tyvärr räckte jag inte hela vägen fram. Segrare blev istället entreprenören från USA, som skapat världens största yoghurtfabrik.

Men vi kommer igen…

Här kan ni se vad t.ex. engelska BBC skriver om det:

http://www.bbc.co.uk/news/business-22854440

Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-06-05
  • VD-ord

Kopparberg Mixed Fruit i Sverige.

Det är vår Kopparberg Mixed Fruit och på den svenska marknaden har vi valt att lägga den i en 33 cl profilpet. En profilpet har specialegenskaper så som dess hållbarhet och design.

Designen är identisk med vår glasflaska. När ni ser den så tror ni garanterat att det är en glasflaska, men när ni sedan håller den märker ni skillnaden, för den väger i stort sett ingenting.

När ni får tillfället att besöka närmaste Systembolag, passa då på att ta en titt på den egenutvecklade designen.

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-05-30
  • VD-ord

Årsstämma uppe i Kopparberg.

I år var det ett rekordantal aktieägare som besökte stämman, vilket var fantastiskt kul. Så tack till er som kom! Det är alltid lika trevligt att träffa er och jag hoppas på att se er åter, och nu höjer vi ribban och satsar på ett nytt besöksrekord nästa år.

Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-05-23
  • VD-ord

Årsstämma.

Stämman är mycket uppskattad och det brukar komma relativt mycket folk. För man får ha i åtanke att vi har aktieägare över hela Sverige, så det kan bli en bit att åka för många.

Många av våra aktieägare återkommer varje år. Här har de nämligen en chans att få inblick i hur ett bryggeri fungerar, när vi tappar våra produkter. Samtidigt förstår jag att det inte är alla som kan åka så långt… Men självfallet hissar vi flaggorna för dem som kommer.

Trevlig helg/
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-05-16
  • VD-ord

Kopparbergs i England.

I och med att kedjan har ungefär 1000 pubar fanns det mycket intressant att lyssna på. Förutom distributörer fanns där även andra föredragshållare som pratade om vad som händer i branschen.

Sammankomsten var mycket välbesökt och jag kände mig otroligt stolt då jag satt bland ett hundratal andra åhörare när de berömde det fina och långvariga samarbetet med Kopparbergs.

Där satt jag som ensam svensk (det tror jag i varje fall att jag var) och fick beröm inför alla och min första tanke var att: Tänk om alla anställda i Kopparberg kunde fått sitta där och lyssna, för det här är ju faktiskt deras förtjänst. Vad stolta de hade varit!

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-05-02
  • VD-ord

Avstamp för våren.

Alla bryggeriledare har redan nu börjat få en känsla inför hur sommaren kommer att bli. För vår egen del vet jag att den kommer att bli bra. För vi kommer att lansera lite nya produkter, våra bryggerier fungerar väldigt bra och de försäljningsprognoser som lagts, dem tror jag på.

Vi får väl se efter sommaren, men redan nu har jag en go´ magkänsla.

Ett exempel är att vi under sommaren kommer att lansera en ny smaksatt cider på Systembolaget och den i en ny förpackning. Det är alltid lika spännande att se hur kunderna mottar en ny smak och nu dessutom en ny förpackning.

Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-04-25
  • VD-ord

Innovation Center.

När jag var uppe i Kopparberg under veckan, så passade jag på att titta till uppbyggnaden av vårt nya Innovation Center.

I och med att vi flyttat kontoren från den gamla bryggeridelen till nya lokaler, har vi använt utrymmet till att inreda ett Innovation Center. Jag blev riktigt imponerad över det arbete som Jonas och hans team hade lagt ner där och jag vet att det kommer att bli mycket uppskattat när det är klart om några veckor.

Hela idén är att skapa en plats där man kan uppleva våra produkter med alla sinnen. Centret är uppbyggt i flera delar med allt från ett stort bibliotek till egna rum för våra produkter. Dessutom finns där även utvecklingsrum för smak och design.

Samlingsrummet ger oss möjlighet att ta emot större grupper. Tanken är nämligen att vi skall ta hit våra framtida exportkunder, för att lära dem om både Kopparberg och våra produkter på ett positivt sätt.

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-04-11
  • VD-ord

Servera din dryck rätt.

Det är väldigt viktigt att servera drycken på ett professionellt och tilltalande sätt, för den perfekta upplevelsen. Exempelvis vinbranschen har alltid haft sina traditionella vinglas, men inom cider och ölsegmentet har det fullkomligt exploderat av framförallt olika ölglas, men på senaste tiden även ciderglas.

Jag tror faktiskt att Sverige ligger väldigt långt fram med att ha speciella glas till de olika ölen.  För hur serverar man en öl eller cider för att den ska smaka som godast? Självklart serverar man gärna i glas som har förmåga att på rätt sätt framhäva drycken, men till stor del är det även en imagefråga.

Rätt glas gör att folk vet vad de dricker och det smakar även godare. Visst måste man ha förståelse för att krögarna inte kan ha ett glas för varje öl, då det inte funkar i den dagliga driften, men om de till så stor del som möjligt håller fast vid detta så kommer det att öka hela segmentet.

Ett bra exempel på detta är då jag hade ett föredrag för en grupp ölälskare från utlandet.

De verkligen älskade öl och hade ett stort intresse för olika typer av det. Jag chockade dem och bjöd vår flädercider som fördrink. Jag fyllde upp ett litet glas med is, hällde på vår flädercider och stack i ett litet sugrör.  Många hade på grund av sitt stora ölintresse aldrig smakat flädercider innan och jag blev glatt överraskad då samtliga tyckte att det var väldigt gott. Jag kan lova att det inte bara var cider, utan sättet vi serverade den på som gjorde det.

Helgens drinktips, om ni vill bjuda på en fördrink på en fest eller helt enkelt bara överraska grannen:

Ta ett kort drinkglas på cirka 20 cl, häll upp mycket is, fyll upp med Kopparberg flädercider och stick i ett kort sugrör.

Ni kommer inte bli besvikna!

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-04-04
  • VD-ord

Nya smaker inom ciderfamiljen.

De flesta länder i världen har äpple- eller päroncider som bas, vilken sedan är smaksatt med t.ex. någon eller några av våra skandinaviska bär. Ta som exempel en smak vi lanserat i England, äppelcider med smak av hjortron. Volymmässigt går den självklart inte förbi våra traditionella smaker, men vi får in mängder av kommentarer och mycket beröm för den. Detta skapar ett intresse för segmentet. Vilket också är meningen.

Vi kommer att fortsätta växa inom ciderfamiljen. Inte så att vi får hur mycket olika smaker som helst, men med hjälp av bassmakerna kommer vi att kunna utveckla och erbjuda något som ”ingen tänkt på tidigare”.

Detta tror jag kommer att leda till att cidern kommer att ta stora volymandelar av vinindustrin. För vårt mål är inte att ta marknadsandelar av våra konkurrenter, utan att bredda ciderintresset och då kommer ni att se att fler och fler konsumeter kommer till ciderfamiljen.

Så om ni är ute i världen och reser, bli inte förvånade om ni ser vårt varumärke men en smak som ni inte känner igen tidigare. Varje produkt är nämligen noggrant anpassad att passa just sin marknad.

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Föregående Nästa