Denna webbsida innehåller information om alkoholdrycker. För att besöka denna webbplats måste du vara 25 år eller äldre.
Premiär för Kopparberg Naked Apple.
Produkten i sig är visserligen inte ny, då vi haft den på den svenska marknaden som en torr variant till vår vanligtvis söta cider. Så egentligen är det en gammal produkt som vi släpper, men med en ny design. Det är första gången som vi frångår våra klassiska färger svart och guld och har istället valt ljusare färger, så som beige och guld. Anledningen till detta är att vi genom skild design vill utveckla de olika typerna av cider.
Det vi har märkt på den svenska marknaden är nämligen att konsumenter som handlat produkter har gjort det i tron på att det är en produkt i samma segment som vår vanligtvis söta cider, men då denna istället varit torr har de blivit mycket fundersamma. Därför lägger vi vår torra cider i en förpackning med en klar färgskillnad, som i detta fall beige och guld.
Det här är en rätt så stor lansering, så det skall bli mycket intressant att se hur våra utländska kunder tar emot denna färgkombination. Jag tror att vi gjort rätt, så konsumenterna framförallt vet vilken produkt de köper.
Jag tror att det här är ett första steg i något som hela ciderbranschen kommer att följa. Kanske inte byta färg på sina etiketter, men att det alltid klart och tydligt redan på etiketten kommer att framgå vilken typ av cider det är.
Så mitt drömscenario är att det i framtiden finns ett antal olika segment, där producenten i vart och ett av dem tydligt anger vilken typ av cider det är, allt för att förenkla för konsumenten.
Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB